mcarlsson

Fågeldag

Kategori: Fåglar

I onsdags blev det en heldag med fågelskådande! 22 årskryss varav 4 livskryss :)
Här kommer ett gäng bilder från dagen. De flesta på långt avståd så kvalitén är usel.


Det hela började med en skogstur för att kolla efter våra skogshöns. Jag fick syn på alla men fick inga bilder. Däremot fick jag bild på den här lilla gärdsmygen som sjöng för fullt.


Efter det tänkte jag åka till Kvismaren och hälsa på Craig (platschef på Kvismare fågelstation) men tog ett stopp på vägen vid Oset för att bla kolla på en amerikansk kricka.




Jag hade även turen att få se ett par av en till art som jag inte sett innan, årta :)


I Kvismaren mötte jag upp Craig vid lötenplattformen och vi kollade vad sjön hade att bjuda på. Här är en mindre sångsvan, knipa, bläsand och skrattmåsar.


Den mest ovanliga fågeln var en vitögd dykand (den vänstra fågeln.) Tyvärr på för långt avstånd för att få en vettig bild..


Vi åkte till Ängfallet och drack kaffe och efter det spanade vi efter mer fåglar. Här är en brun kärrhök.


Vid tornet vid Fiskinge kom en nötväcka riktigt nära.


En hel del enkelbeckasiner kom förbiflygandes när solen började gå ner. Även ett hundratal ängspiplärkor.
Kvismaren bjöd på en hel del rovfåglar också; ormvråk, fjällvråk, brun kärrhök, blå kärrhök, fiskgjuse, sparvhök och tornfalk. Dock inga örnar konstigt nog..

Dagen efter åkte jag ut till stugan och lämnade husvagnen. Det var inte tänkt att jag skulle fota något men jag tog med kameran ifall något kul skulle dyka upp.


Massor med dubbeltrastar satt på ett gärde.


Jag såg en häger och tänkte att jag kunde försöka få några flygbilder, men under tiden som jag stannade bilden tog den en gädda! :)


Happy meal? ;)


Det tog ca 5min innan den svalde gäddan.


Nu är den nog mätt ett bra tag ;) Riktigt kul att få se. Jag fick en liten filmsnutt på det hela som kanske dyker upp framöver.

Kommentarer

  • fredrik l säger:

    alltid roligt att se vad du är ute och spanar på, vi måste ut och kika djur ihop igen nån gång!

    2012-04-26 | 01:30:40
  • Martin säger:

    Det bör vi verkligen göra!

    2012-04-28 | 22:12:52

Kommentera inlägget här: