mcarlsson

Under veckan

Kategori: Fåglar

Här kommer en hel del bilder från veckan, men först två från i söndags.


Jag hittade ett par forsärlor, de första jag sett :) Jag antar att den på bilden är honan.


En stund efter kom en mycket mer sammarbetsvillig sädesärla förbi.


Knipor tycks visa sig lite här och var just nu. Den här fick äran att bli med på bloggen.

I tisdags åkte jag till Murstensdalen igen för att kolla efter tjädrar. Hittills har jag haft fyra misslyckade försök, varav ett av dem innebar att sova ute med herr Nygren. De andra två gångerna försökte jag smyga mig fram. Den här gången tänkte jag likadant, men istället för att fortsätta tills man såg dem så stannade jag på en mossklädd sten med sikt ut över en liten myr. Till en början hörde jag två stycken spela på varsin sida, men utan att visa sig. Lite senare hörde jag att en till började spela och att ytterligare två kom inflygande.
Efter en timme började de sakta röra sig mot myren. När jag tillslut såg en på andra sidan myren så kom en annan inflygande rakt emot mig. När den var 5m ifrån mig vek den av och landade bakom en kulle 10m bort. Jag vågade inte chansa och slänga upp kameran och försöka ta bilder på den ifall det skulle skrämma iväg allihop. Men samtidigt skulle nog bilderna ha blivit häftiga.. Men men, de andra började rör sig lite mer och visade upp sig under 1,5 timme. Dock nästan bara skymt bakom ris och liknande..


Här är den enda som vågade sig ut över myren, dock bara för att korsa den en gång.


Oftast var de som sagt i myrkanterna, men det var inte ofta man såg dem såhär väl.


Efter att de hade slutat spela knallade jag runt, glad efter upplevelsen, och kollade till en tjärn en bit bort.


Där gick en skogssnäppa runt och letade efter käk.


Påväg tillbaka kom det förbi ett gäng tofsmesar.


När jag var påväg hem stod det två tranor på en myr.


Lämplig häckningsbiotop så det kanske blir ett par ungar i sommar.


Under tiden som jag kollade på tranorna gick en padda över vägen.


Vid ett ett annat stopp på vägen hem fick jag syn på en strömstare :)

Dagen efter tog jag en långpromenad i Lokadalen.

En morkulla smög runt under ett par granar innan den flög iväg.


En hel del blåsippor växte efter kanten.


Lite senare fick jag syn på årets första grönbenor i Fisksjön.


10 stycken var de sammanlagt.

Det var allt för denna gång. Förhoppningsvis kommer någon mer bild om jag får ordning på programmen i datorn.. Tack och hej!