mcarlsson

Mera ugglor

Kategori: Fåglar

Under skogsturerna den senaste tiden har det blivit störst fokus på ugglor. Snart är den underbara tiden över när man kan höra ungarnas tiggrop om sommarnätterna, så det gäller att passa på.
 
En sparvuggleunge fotad i samband med ringmärkning.
 
Här var första gången jag fick se lappugglans ungar. Fantastiska varelser!
 
Slaguggleunge. Det var tre år sedan sist så det var riktigt kul att få se igen.
 
Jag hade satt mig tillrätta mot en tall för att invänta att det skulle bli fart på ugglorna. Efter en liten stund dök det upp en tretåig hackspett bakom mig.
 
Efter en lång stund fick jag tillslut höra honan, hanen och ungen. Antagligen hade de kommit med mat till ungen och strax efter det kom en vuxen och landade en liten bit ifrån mig. Den satt där en liten stund och kollade runt innan den flög vidare.
Det var en riktigt fin kväll i storskogen!
 
Det blir säkert lite mer uggleturer de kommande dagarna, men snart lägger jag nog mest fokus på mina fyrbenta vänner.

Kommentarer

  • Nisse säger:

    Trevligt och skoj med dessa ugglor! Önskar bara att en annan hade tid att vara ute på sådan spaning oftare..
    Lite avis är man..

    Svar: Du jobbar väl ute hela dagarna? ;)
    Martin Carlsson

    2013-07-19 | 22:29:13

Kommentera inlägget här: