mcarlsson

Uppdatering

Kategori: Fåglar

Här kommer en liten uppdatering sen senast.
I mars månad blev det en hel del kvällar med fokus på att lyssna efter ugglor. Förutom de arterna som jag skrev i det förra inlägget har jag även hört hornuggla och lappuggla. Lappuggla hade jag aldrig hört spela tidigare så det var extra kul.
Sammanlagt fick jag ihop 33 olika uggleindivider i mars, så det vore märkligt ifall man inte skulle hitta någon häckning framöver.
 
 
Berguven har tutat på ordentligt och vissa kvällar han han flygit upp i talltopparna och spelat. Lite oroande är att det inte hörts någon hona i området så där kanske han går bet. Men vi får hålla tummarna att någon dam hittar dit!
 
För den här sparvugglan verkar det iallafall gå bra för här satt hon och lockade på sin hane som satt och spelade en bit bort. Det var första gången jag fick höra honans läte. Visserligen lät det precis som ungarnas, som jag har hört, men ändå ;)
 
Ormarna har varit framme sedan en tid tillbaka. Vanligtvis brukar bara huggormarna vara framme den här tiden men i och med den tidiga våren så är snokarna redan framme.
 
En tidigt morgon var jag ute och kollade till några myrar ifall det var något drag på orrarna. På vägen dit fick jag se ett gammalt spillkråkehål. Jag knackade på stammen för att se ifall det var någon pärluggla där inne. Det var det inte men en kniphona kikade ut :)
 
Under en kaffepaus på en skogstur hörde jag en tretåig hackspett som trummade på håll. Jag gick dit och kikade och där var både honan och hanen. Det kändes kul att hitta "ett eget" par. Har tänkt att kolla till dom några fler gånger för att se ifall de får några ungar framöver.
 
 
Nu har det blivit ett nytt kameraköp så ifall vädret blir katastrofalt eller ifall det blir stiltje på fotofronten så kan ni skylla på mig ;)

Kommentarer


Kommentera inlägget här: