mcarlsson

Uppdatering

Kategori: Däggdjur

Har haft internethaveri så därför har det gått en tid sen den senaste uppdateringen. Snön kom tillslut, men nu verkar det som att den sakta kommer att försvinna igen. Under tiden som den varit här har jag iallafall passat på att njuta av den så mycket som möjligt.
 
Vid två tillfällen i januari fick jag se två ganska ovanliga fenomen på himlen.
När jag var påväg ut till bilen en kväll så fick jag syn på dessa vertikalpelare. Ingen vidare bild, men just nu den enda jag har på det ;) Jag har läst för längesen att det kan bli så här när det är stilla ute och mycket iskristaller i luften. Ljuset från gatulampor m.m. går rakt upp i luften.
 
Bara någon kväll senare fick jag se detta. Jag har sett det förut fast från solen och då kallas det "bisolar". Men att det kunde bli så även från månen visste jag inte.
 
Det har blivit en del spårningar nu den senaste tiden. Här är en bild ifrån en låång spårning. Solen började försiktigt komma fram och vintern visade sig från sin bästa sida. Här har fem vargar knallat förbi.
 
Här har en lodjurhona med sina två ungar gått. De hade gått ut på en myr där ungarna hade lekt av sig och en hade bland annat tagit sats och hoppat upp i en tall.
 
Månadens höjdpunkt var när vi fick se en varg, en stor hanvalp, ute på en sjöis. Vinden låg på hårt från rätt håll så den kunde varken höra oss eller känna lukten av oss. Men nog såg den att det var något märkligt på andra sidan. En intressant sak som är ganska otypiskt för våra vargar är att den har en vit svanstipp istället för svart. Det har setts i några revir tidigare men det är inte vanligt.
 
Vi såg den till och från i ungefär 20 minuter. Sista gången gick den i kanten på långt håll och försvann in i storskogen igen.
 
Året har startat bra med många vistelser i skogen. Nyss satte "min" kattuggla igång att spela också. Jag hoppas att året fortsätter i samma bana.

Kommentarer

  • Erik Koffmar säger:

    Vilken härlig start på året! Det måste vara en häftig upplevelse att få se vild svensk varg, något jag önskar att jag får uppleva någon gång. Spännande läsning om all din spårning och vad du sett.

    Ha det gott,
    Erik

    Svar: Tack Erik!Ja, det är riktigt häftigt! Det tror jag nog att det kommer.
    Martin Carlsson

    2014-02-16 | 21:56:08
    Bloggadress: http://www.koffmar.se

Kommentera inlägget här: