mcarlsson

Sista dagen

Kategori: Fåglar

Nu är det snart slut för denna gången. Det har vart fyra roliga och lärorika veckor med väldigt lite sömn, speciellt den senaste veckan.
Jag kommer att uppdatera senare med lite mer info om vad som ringmärkts.
 
I senaste inlägget skrev jag om ortolansparven. Här kommer en till mega!
 
1k höksångare! Den var betydligt mycket större än vad jag trodde att den skulle vara. Ser dock inte lika stor ut på den här bilden.. Riktigt kul att få se och hålla! :)
 
Skäggmesarna verkar ha haft framgång i år. Har sett massor. Här är en 1k hane. Det är märkliga och fina fåglar med väldigt små vingar och lång stjärt.
 
En eftermiddag när Zac och jag var ute och skådade drog en oskskur förbi. Vi stod vid Hammarkullen i vindskyddet så det var bara att vänta ut regnet. Alla fåglar tvingades landa pga allt vatten. Man kunde inte se långt alls. Det var intressant att se hur alla tusentals gäss stod som förstelnade åt samma håll i ca 10min.
 
Lite senare tittade solen fram igen.
 
Örnarna satt där de brukar. I toppen en adult och i den nedre delen en juvenil.
 
En sparvhök landade på andra sidan av dammen och torkade vingarna och stjärten i solen.
 
Igår ringmärkate jag en 1k hona kungsfågel. Sveriges minsta fågel! Man blir lika förvånad varje gång man håller en i handen. Vägde omkring 5gram.
 
Ytterligare en mindre hackspätt! :) En 1k hane.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: