mcarlsson

Kvismaren

Kategori: Fåglar

I torsdags spenderade Nisse och jag en dag i Kvismaren. Vädret var perfekt och vi fick se en hel del fågel. Vi båda fick se både nya fåglar för i år och fåglar vi aldrig sett förut. Ingen av oss hade nog räknat med att det skulle bli en sån extremt lyckad dag! :)


Det var många ungar som grågässen hade fått i år. Här är två "dagmammor" åt en hel drös ungar.


De vuxna havsörnarna visade upp sig, den här ganska nära dessutom :)


En hel del svarttärnor.


Vi gjorde ett besök på ängfallet och hälsade på Craig och co. Han visade oss lite fåglar, bla den här ortolansparven på behörigt avstånd :) Vi såg även fyra stenknäck vid samma tillfälle.

Det roligste hände på kvällen. Vi skulle åka ut med Craig och två till för att lyssna efter fåglar som spelar när mörkret faller. Just när vi skulle hoppa in i bilen fick jag höra ett läte som ligger mig varmt om hjärtat, tiggande hornuggleungar! Det var bara att strunta i bilturen och leta efter ugglorna istället :)
Vi såg de vuxna flyga förbi några gånger och tillslut hittade vi boet.

Craig tog en stege och hämtade ner ungarna för de skulle ringmärkas! :)


Mörkret började falla mer och mer så fota med blixt var det som gällde.


Tre små troll i olika storlekar var det i boet.


Stora klor hade de redan, men de nöp inte så hårt än.


Lite lagomt nöjd ;) Nisse tog över min kamera en sväng och tog några bilder åt mig.


Inte så lång tid kvar innan den största skuttar ur boet.


När allt var klart klättrade Craig upp med dem till boet igen. Han tog med min kamera för att ta några kort i det gamla kråkboet.

Det var en riktigt rolig och lyckad dag! När vi skulle åka hemåt hann vi 300m innan vi stannade till igen för där flög en jorduggla runt i jakt på gnagare! :)

Kommentarer


Kommentera inlägget här: