mcarlsson

När kommer sommaren?

Kategori: Däggdjur

Tycker nästan att det känns som höst vissa dagar. Sommaren var ju påväg där i maj men sen hände något, moln lite regn och knapt 15grader har det varit de senaste dagarna. Dock blir det varmt och skönt när solen tittar fram, men den är inte långvarig.


Min kära fästmö och jag tog en "djurtur" i söndags och fick bland annat se två ståtliga törnskator.


Vi hade hört att det skulle finnas en turturduva på ett ställe och kollade en snabbis efter den. Den visade sig aldrig, men dagen efter när jag åkte hem från jobbet gick den där :)


Kattungarna växer till sig. Den till höger antar jag är älst av de tre.


Tog en tur till holken där sparvugglorna häckar. Inga ungar än. När vi stod där kom hanen. Tyvärr pga av att vi inte tänkte så långt och spelade upp hannens läte för att jag inte visste hur det lät. På knapt några sekunder satt han där. Men besöket var kortvarigt så det var nog ingen större fara :)




Innan vi åkte hem kollade vi till två av mina sparvuggleholkar. Den ena var tom och den andra var fylld med talgoxar :) just innan såg vi två älgar i den svala dimman som sakta smög sig fram.


Kattugglan på jakt efter sork. Det verkar bli mer och mer gnagare nu igen vilket är bra för de flesta djuren!