mcarlsson

Uggletider

Kategori: Däggdjur

Den senaste tiden känns det nästan som att det är ugglor överallt, främst jordugglor. Dock verkar det vara dåligt med häckningar runt om i landet, men det finns iallafall några få :)


Jag var ute och kollade efter en av jordugglorna för någon dag sen. Den visade sig inte under tiden som solen gick ner så jag åkte och kollade efter andra djur istället. När jag skulle hem åkte jag förbi gärdet igen och då satt den där i en stolpe. En stund senare började den jaga och kom riktigt nära några gånger, närmast 5m! Det gick inte att fota men det var en häftig upplevelse :)


En kväll kom det en åskskur så jag passade på att försöka fota blixtar. Det var lättare sagt än gjort, men jag fick  (enligt mig) en duglig bild iallafall.


Jag fick reda på att en person hade hört kattuggleungar i ett område i närheten så jag drog dit för att lyssna. När jag hade stannat satt de rakt ovanför mig och skrek. När jag visste vart de var drog jag dit när det var ljust igen och där satt de små trollen :)


Honan satt en bit bort och hade koll på sina ungar.


Det är inte allt för ofta man ser fullvuxna kattugglor i dagsljus. Riktigt kul!


En kväll stötte vi på ett gäng vildsvin. De vuxna sprang iväg när vi kom men de små verkade inte riktigt förstå vad som hände och fortsatte böka runt på ängen :) Lite senare kom en av de vuxa och hämtade alla ungarna.


En hungrig bock.


Vid Källmo finns det för tillfället en hel del backsvalor. Längtar till när jag ska jobba på Kvismaren igen och ringmärka bla backsvala.


Här är en bild som skulle vart med i förra inlägget men det glömdes bort.. Hästarna har fått finbesök!