mcarlsson

Plötsligt händer det!

Kategori: Däggdjur

Jag hade en riktigt häftig upplevelse för någon dag sen, förmodligen en av de häftigaste i mitt liv. Men först kommer lite bilder från idag och igår.


När jag var påväg till stugan flög en fjällvråk framför bilen.


Den landade en kort stund i en grantopp en bit bort innan den försvann vidare. (Ganska kraftigt beskuren bild)

En dag tog jag en promenad i Murstensdalen för att kolla efter tjäder.

Botanik är inte min starka sida men jag antar att det är starr av något slag..


Hittade ingen tjäder, men denna filur tutade på för fullt :)


Han satt och visslade en stund ca 10m bort innan han flög vidare.


Lite tidigare samma dag stod jag parkerad vid en åker och kollade på fåglar. Den här tofsvipan gick just i kanten och letade mat.

Jag hade fullt fokus på fåglarna när jag sedan sneglade upp och såg någonting på mitten av åkern komma åt mitt håll. "Det är inte sant" tänkte jag och fylldes av lycka!


Pulsen ökade och adrenalinet flödade! Riktigt, riktigt häftigt!


Efter en ett par minuter la den sig ner ca 25m bort.


Men den resta sig ganska fort och gick bortåt bakom bilen.


Där nosa den på vägen och sedan gick över för att återigen lägga sig ner, fast ca 50m bort. Den låg där i några minuter tills ett par tranor gick emot den. Den gjorde ett ganska uselt jaktförsök på dom och sedan försvann in i skogen igen. (Bilden är tagen genom bakrutan, därför grå och suddig. Den är även ganska beskuren. Jag la upp bilden främst för att man skulle få lite storleksuppfattning.)

Sammanlagt hade jag den där i ungefär 7min. Jag hade bara en ruta öppen på "läsidan" av bilen, så ingen lukt kom ut. Det var en lite nyfiken ungvarg för en vuxen skulle aldrig våga gå såpass nära ett främmande föremål, och som dessutom "klickar" för fullt ;) Och en vuxen skulle nog inte gjort ett sånt dåligt jaktförsök.
Efter att den varit borta en stund gick jag fram där den hade gått över. Där fanns både färska rådjurspår och vildsvinspår, så antagligen var det det som lockade.


40min senare var det nio rådjur ute på åkern :)

Det var en upplevelse som jag aldrig kommer att glömma! :) Ibland har man tur, ibland har man ännu mer tur!