mcarlsson

Spårning

Kategori: Spår

Det har blivit sparsamt på bildfronten då jag till mestadels har ägnat mig åt spårning när jag varit ute. Det är i min mening riktigt kul och intressant att kunna läsa av vad djuren gjort. Man lär sig mer än vad man kan tro. Inte bara om arten utan också om individerna.
 
Här har en ensam varg gått. Högst upp på kullen hade den lagt sig en stund för att sedan knalla vidare. Troligen en ungvarg.
 
Det här är från en annan dag och ett annat revir. Två vuxna har urinmarkerat och krafsmarkerat.
Mycket tramp runt om från älg och rådjur. Det här var en lång och intressant spårning vi gjorde. På flera platser var det löpblod från tiken och vid ett tillfälle hade de gjort ett misslyckat jaktförsök.
 
I söndags åkte jag och en vän till Kristinehemn för att kolla efter en svarthalsad trast.
Den dök upp nästan direkt så vi fick oss några dokumentationsbilder :)
 
Lite senare under dagen hittade vi utterspår! Det var två stycken som hade rört sig i området och vi kunde följa dem mellan vattendragen i nästan en mil. Det var dessutom inte samma som jag hittade spår ifrån i mellandagarna för de här spåren var lite mindre.
 
Från huset kan man ibland höra en spelande kattuggla. Ibland bara 20m bort. En kväll ibörjan av februari var den dock tyst. Lite senare förstod jag varför då en berguv hoade på för fullt! Det var riktigt häftigt att få höra igen, och speciellt från trappan till vårat hus! Lite senare kom en vän förbi och vi letade försiktigt upp den. På klippet sitter den ca 30m bort från oss.
 
Blogginlägget får avslutas med en bild från en kväll den här veckan.
 
Till helgen far jag lite djupare in i värmland och vi får se vad skogens varelser har att erbjuda! :)

Kommentarer


Kommentera inlägget här: