mcarlsson

Kvismaren

Kategori: Fåglar

I veckan fick det bli ett kvällsbesök till Kvismaren. Jag har verkligen saknat det så det var underbart att komma dit igen. Det första jag möttes av var tusentals gäss som blev uppskrämda av en förbiflygande havsörn.
Jag hade tyvärr inte tuben med mig så det fick bli lite skådande genom kameran och i övrigt bara njuta av kvällen.
 
När solen började gå ner kom gässen och tranorna inflygandes. Det är något som jag antagligen aldrig skulle tröttna på att uppleva :) Det blir helt klart fler kvällar som spenderas där framöver.
 
Senare på kvällen var det fortfarande klart väder så jag bestämde mig för att åka ut i mörkret och försöka fota stjärnhimlen.
Det blev lite sisådär för jag hade inte stativet med mig. Men med tanke på förutsättningarna så tycker jag att det blev helt ok.
 
Vintergatan. Det funkade bäst när jag la kameran på biltaket. Nästa gång tar jag med mig stativet och hoppas på att det går lite bättre, åtminståne smidigare.
 
Imorn styr jag bilen mot norr för en veckas utterinventering. Ska bli kul att komma upp till gamla skolan igen!

Kommentarer

  • Herman Mild säger:

    Tja tänkte bara kolla lite hur du gör med natt himlar. Du lyckas få med så mycket färger och ljus.
    Kanon fina bilder.

    Svar: Tackar! Jag brukar använda låga bländartal och långa slutartider, oftast mellan 20-25sek. För att få det blåa ljuset ställer jag in vitbalansen på dagsljus eller lysrör, annars brukar bilderna bli gul- eller rödaktiga. Hoppas att allt är bra med dig!
    Martin Carlsson

    2013-10-13 | 21:16:00

Kommentera inlägget här: