mcarlsson

Från förra veckan

Kategori: Däggdjur

Förra veckan var stundtals ganska intensiv. Jag hade en vän på besök så vi passade på att vara ute så mycket som möjligt under tiden som han var här.
 
I början av veckan hittade jag ett kadaver när jag var ute och spårade. Det var några dagar gammalt men det luktade fortfarande riktigt illa.
 
Vi började med att kolla efter en slaguggla som hade setts i området några dagar innan. Vi såg ingen uggla men däremot en större skogsmus.
 
Mat fanns det alltså åt ugglan. Hade lite oflyt att musen hoppade ur fokusen på bilden..
 
Det är en hel del hökugglor som rör sig längre söder ut än vanligt. Jag har bara sett några förbiflygande under den senste tiden, men här fick vi se en.
 
Lite senare åkte vi för att kolla efter en kungsfiskare. Det tog lite tid innan den dök upp så vi höll på att förfrysa både fingrar och tår kändes det som. -25 var det på morgonen och under natten hade det öppna vattendraget frusit igen där kungsfiskaren jagade. En herre i området hade då hackat upp en liten vak åt den och skulle fortsätta med det så länge den stannade kvar.
 
På hemvägen åkte vi förbi ett ställe där jag fått tips om att en kattuggla brukar sitta. Den har aldrig gjort det förut när jag varit där, men nu hade turen vänt! Den såg inte ut att vara allt för glad över vårat besök så vi var bara där en liten stund.
 
Det var en liten del av allt som hände förra veckan. Mer kanske dyker upp framöver.

Kommentarer

  • Flarsson säger:

    Intensiva dagar, minst sagt.. jag tackar för gästfriheten!

    Svar: Tack för besöket!
    Martin Carlsson

    2012-12-20 | 11:57:16
  • Karin säger:

    Uppdatering tack :)

    Svar: Kommer snart :)
    Martin Carlsson

    2012-12-27 | 15:50:04
    Bloggadress: http://karinssnurriga.devote.se

Kommentera inlägget här: